La gratuïtat del transport públic és una mesura que en els últims anys s’ha anat estenent en diverses part del món: actualment, més de 250 xarxes de transport públic ja són lliures de pagament. I és una tendència creixent, tot i que no està exempta de controvèrsia.
D’una banda, el dret a la mobilitat ha de ser un dret universal. I, per tant, tothom ha de tenir garantit l’accés al transport públic. Només així podem construir una societat més democràtica, amb més igualtat d’oportunitats.
A més, en la lluita contra el canvi climàtic, l’aposta pel transport públic enfront de l’ús del vehicle privat juga un paper essencial. Si el que volem, doncs, és sumar més usuaris al transport públic, la gratuïtat semblaria la via més ràpida per aconseguir-ho.
Però les experiències pràctiques que s’han dut a terme plantegen alguns dubtes al respecte. En primer lloc, cal veure, si és compatible oferir un servei de transport públic de qualitat i gratuït. Perquè de res serveix la gratuïtat si el transport públic no és fiable. A l’hora de desplaçar-se els viatgers prioritzen un mitjà de transport que sigui ràpid, còmode i eficient, i que els garanteixi arribar a la seva destinació a l’hora prevista. Prioritzen la qualitat per sobre de la gratuïtat.
D’altra banda, a ningú no se li escapa que el transport públic és un servei que té un elevat cost econòmic per a les administracions. Quina afectació pot tenir per a les arques dels ajuntaments o dels operadors oferir un servei gratuït, quan venim d’una pandèmia que ha causat un forat econòmic considerable?
En aquesta jornada, doncs, volem plantejar si seria viable implantar la gratuïtat en el transport públic a casa nostra. I ho volem fer comptant amb la participació dels principals actors afectats.
A més, en la part final de la jornada també durem a terme l’acte de lliurament dels Premis MobiliCat 2022, uns guardons destinats a distingir les millors iniciatives en l’àmbit de la mobilitat a Catalunya.
Vine a la Jornada i digues-hi la teva.
T’hi esperem.