El Sistema Tarifari Integrat (STI) es va posar en funcionament l’any 2001, fruit de l’acord entre els 48 operadors que formen part de l’ATM i la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU).
Des de llavors, aquest sistema s’ha anat implantant progressivament en les diferents àrees del territori, cosa que ha fet possible que un gran nombre de municipis s’hagin beneficiat de pertànyer a un sistema que permet als usuaris desplaçar-se entre diferents corones tarifàries amb diferents modes de transport amb un únic bitllet, evitant una penalització econòmica per cada mode de transport utilitzat.
Tanmateix, avui encara hi ha 13 comarques de Catalunya que funcionen amb títol propi sense estar integrades dins d’aquest sistema: totes les de Terres de l’Ebre – Ribera d’Ebre, Terra Alta, Baix Ebre i Montsià -, totes les de l’Alt Pirineu – Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alt Urgell i Baixa Cerdanya -, l’Aran, i les comarques del Solsonès, Alt Empordà i el Baix Empordà. La Selva i el Pla de l’Estany tenen una integració parcial, amb municipis que estan integrats i d’altres que no ho estan. El Berguedà i el Ripollès estan integrats a l’ATM de Barcelona en l’anomenada 7a corona, que implica un règim especial que només ofereix abonaments de 10 viatges a Barcelona, però no integra els trajectes amb comarques veïnes com Osona o Bages.
A això cal sumar que les quatre àrees de Catalunya – Barcelona, Lleida, Tarragona i Girona – funcionen com a compartiments estancs, és a dir, que no és possible viatjar d’una zona a una altra gaudint dels avantatges de la integració tarifària.
Ja fa anys que la reclamació d’un únic sistema tarifari integrat per a Catalunya està sobre la taula, i ara, amb la implementació de la T-mobilitat, podria fer-se realitat.
Per saber com i quan serà possible la integració tarifària a tot Catalunya, hem convidat els principals implicats en aquest àmbit a participar en una jornada que vol tractar a fons un tema que pot canviar la manera de viatjar en transport públic al nostre país.
Et convidem, doncs, a participar en una jornada que pot ser clau en la configuració del transport públic a Catalunya. A més, en la part final també farem el lliurament de Premis MobiliCat, uns guardons que volen reconèixer la tasca que fan els implicats en l’àmbit de la mobilitat i el transport públic.
T’hi esperem!