Segons els experts, al 2020 ja és previst que arribin els primers vehicles autònoms, tot i que els de plena autonomia (nivell 5) no es començarien a introduir fins al 2025.
La integració del cotxe autònom i les conseqüències que això pot tenir tant en la configuració de la mobilitat com en la nostra vida diària, planteja alguns interrogants, especialment pel que fa a la seguretat: Ens podem refiar al 100% d’un vehicle sense conductor? Les carreteres seran segures? Hi haurà més o menys accidents?
En aquesta edició, La Jornada Catalana de la Mobilitat vol plantejar aquest i altres interrogants al voltant de la mobilitat amb vehicles autònoms, però sobretot vol portar el debat a l’àmbit del transport públic. És possible una xarxa de transport públic amb vehicles autònoms? Quins avantatges i inconvenients té?
De fet, l’experiència d’introduir autobusos autònoms en el transport públic urbà ja s’està duent a terme en diverses ciutats europees com Lió, Londres, Amsterdam, Perth, i més recentment també a Guipúscoa, amb més o menys bons resultats.
La Jornada Catalana de la Mobilitat vol plantejar en aquesta edició els escenaris de futur que s’obren amb l’arribada del bus autònom, per tal de donar als municipis catalans, actors principals d’un canvi paradigmàtic en la concepció de la mobilitat, les eines necessàries per afrontar aquest gran repte que està a punt d’arribar.